FAKTOR PERTIKAIAN POLITIK
Hubungan UMNO dengan PAP semakin renggang.
Hubungan antara Umno dan PAP juga telah bertambah renggang akibat peristiwa yang berlaku di Singapura. Parti Perikatan menyatakan bahawa selepas penubuhan Malaysia, orang Melayu di Singapura ‘merasa diri mereka diabaikan’. Singapura tidak membuat sebarang tindakan bagi memperbaiki keadaan mereka. Selain daripada itu, rasa tidak puas hati orang Melayu terhadap rancangan kemajuan bandar Singapura. Hal ini menyebabkan ramai orang Melayu terpaksa meninggalkan rumah tangga masing-masing, menyebabkan lebih daripada 100 buah pertubuhan Melayu mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri.
Keadaan ini menjadi lebih teruk lagi apabila Dato’ Syed Jaafar Albar, Setiausaha Agung Kebangsaan UMNO telah membuat ucapan yang berapi-api menuduh Lee Kuan Yew cuba untuk memecahkan perpaduan masyarakat Melayu di Singapura. Akibat rusuhan itu telah merosakkan imej Singapura di Tanah Melayu menggambarkan bahawa ia adalah bersifat anti-Melayu.
Mungkir janji dalam Pilihan Raya Persekutuan
Pada bulan November 1963 Lee Kuan Yew telah membertiahu bahawa parti PAP akan terbatas di Singapura dan tidak akan mengambil bahagian dalam pilihan raya di Tanah Melayu untuk 5 tahun seleas penyatuan. Setelah perjanjian dibuat, beliau menyedari bahawa tempoh lima tahun terlalu lama. Hal ini menyebabkan parti PAP tidak berperanan dan menjadi golongan tempatan yang kecil. Oleh itu beliau telah menukar polisinya kepada 7 bulan selepas penyatuan.
Keiinginan PAP menggantikan MCA dalam Perikatan
Pada 1964, Malaysia telah mengadakan pilihan raya. PAP telah meletakkan calon untuk bertanding bagi kerusi di Tanah Melayu. Dalam kempen pilihan raya, PAP telah menentang MCA. Tujuan Lee Kuan Yew ialah untuk menggantikan MCA dengan PAP. PAP mahu mewakili semua orang Cina di Malaysia.
Campur Tangan Persekutuan Dalam Pilihan Raya Singapura
Faktor lain yang menyebabkan perpisahan itu ialah sikap sesetengah pemimpin politik Singapura yang memperjuangkan konsep ‘Malaysian Malaysia’ sebagai suatu persaiangan daripada ‘Malay Malaysia’ dan ’40-20-40’ sebagai suatu rujukan kepada nisbah populasi Negara antara orang Melayu, Cina dan kaum lain. Mereka menafikan kewujudan institusi Kesultanan Melayu, menentang hak-hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. PAP kemudiannya telah menubuhkan sebuah kesatuan yang terdiri daripada parti pembangkang pada bulan Mei 1965 yang dipanggil Kovensi Perpaduan Malaysia. Ini adalah satu percubaan untuk menandingi Parti Perkatan. Konvensi ini menyeru akan ‘persamaan hak bagi semua’. Kenyataan ini telah menimbulkan ketegangan antara kaum. Akibatnya beberapa rusuhan kaum telah berlaku.
Keiingnan Lee Kuan Lew memegang Jawatan Sebagai Pemimpin Kerajaan dan Pada Masa Yang Sama Sebagai Pembangkan Kuat di Parlimen.
Lee Kuan Yew telah menjadikan dirinya sebgai seorang pemimpin kerajaan dia suatu unit Persekutuan dan sebagai pembangkang kuat di Parlimen Kebangsaan. Lee mengaku bahawa peranannya di peringkat Parlimen adalah seorang kawan. Orang Melayu mendapati ini adaah luar biasa. Semasa Lee memangka polisi Kerajaan Persekutuan, pemimpin Perikatan yakin bahawa beliau hanya cuba menggunakan kedudukannya di Parlimen sebagai forum lsin untuk kempen anti Perikatan. Dalam suatu temuduga dengan Tunku Abdul Rahman pada Febuari 1967, Tunku menyatakan bahawa perpisahan Singapura adalah kerana Lee Kuan Yew hendak menjadi Perdana Menteri Malaysia dan dalam sebuah negara tidak mungkin adanya dua Perdana Menteri.
FAKTOR KETEGANGAN KAUM
Tindakan Golongan Pelampau
Pemimpin Singaura selalu mengecam golongan yang mereka panggil ‘pelampau’ dalam kerajaan pusat, terutama sekali Dato Syed Jaafar Albar yang mereka tuduh bertanggungjawab terhadap rusuhan tahun 1964 akibat campur tangan beliau di Singapura dan apa yang mereka anggap sebagai rencana yang memerakkan api perkauman dalam akhbar Utusan Melayu. Mereka memburukan imej akbar tersebut dengan menyebutkan ia dicetak dalam huruf jawi.
Tindakan pemimpin PAP dan Perikatan
Cara pendekatan pemimpin PAP dan Perikatan yang bertanggungjawab terhadap masalah perkuman di Malaysia amat berbeza. PAP percaya tentang perlunya untuk menarik perhatian kepada masalah perkuaman yang wujud, membuat analisa dan menekankan pentingnya untuk mengatasi masalah tersebut. Perikatan pula berasa khuatir jika sebarang pengkajian yang terbuka dibuat mengenai perbezaan kaum hanya akan mencetuskan kekacauan.
Paradoks yang dihasilkan ialah Perikatan sebagai sebuah parti yang berstruktur perkauman, mempercayai bahawa perbincangan terbuka sering membincangkan mengenai masalah perkauman itu sendiri bersifat ‘perkauman’, manakala PAP merupakan sebuah parti yang mempunyai satu struktur bukan perkauman, nanum ia mempercayai bahawa masalah perkuaman, harus sentiasa dikaji. Perbezaan cara mengendalikan parti politik disertai oleh perbezaan gaya dan Perikatan mendapati gaya PAP akan mencetuskan pergeseran.
FAKTOR PERIBADI
kesayangan antara kilang di Singapura dengan Tanah Melayu
Singapura adalah pelabuhan yang terbesar di Asia Tenggara dan pada masa lalu kedudukannya sebagai sebuah pelabuhan bebas amat menguntungkan. Namum begitu, walaupun banyak hasil yang diperolehi daripada punca ini , sebelum Malaysia dicadangkan pun kerajaan Singapura mendapati hasil tersebut tidak cukup untuk menampung pendudduk Singapura yang bertambah. Maka telah ditetapkan sebelum tahun 1963 bahawa Singapura harus memajukan perindustrianya.
Penubuhan Malaysia menyebabkan masalah bertambah rumit. Semenanjung juga telah mula memajukan industri, terutama di Petaling Jaya. Kebanyakkan barang yang dikeluarkan di Tanah Melayu dan Singapura hanya untuk kegianaan dalam negeri dan bukan untuk diekspot. Oleh itu telah berlaku persiangan antara kilang Singapura dengan Tanah Melayu yang mengeluarkan arang yang serupa. Perkembangan industri di Singapura dan Tanah Melayu seterusnya telah diselaraskan oleh kerajaan persekutuaan. Walaubagaimanapun selepas Malaysia ditubuhkan, tidak banyak kemajuan yang tercapai dalam usaha membentuk sebuah pasaran bersama dan ini juga telah mengecewakan Singapura.
Singapura enggan menyumbangkan lebih daripada 40 pendapatan negara menanggung beban pertahanan Negara
Mengikut penjanjian Malaysia, kerajaan Singapura diberi kuasa memungut cukai kastam, cukai ekses dan cukai pendapatan di Singapura. Selain daripada beberapa kekecualian, semua hasil yang dikutip akan dibagikan atas kadar 60 untuk singapura dan 40 untuk kerajaan pusat. Pada penghujung tahun 1964, Tun Tan Siu Siew menyatakan bahawa bebas cukai keatas Singapura adalah yang paling ringan di Malaysia. Memandangkan bertambahnya perbelanjaan pertahanan Malaysia, beliau mencadangkan bahawa kewangan dikaji semula dan Singapura harus menyerahkan 60 darpada hasil yang dikutipnya, bukan lagi 40. Cadangan in telah menimbulkan kemarahan Lee.
Kemarahan pemodal di Singapura dihebohkan-hebohkan dalam pergolakan politik yang berlaku pada ketika itu. Pada bulan Febuari 1965, kuasa kerajaan Persekutuan yang baru ke atas Singapura telah dikeluarkan ketika Tun Tan Siew Sin mengingatkan para pengusaha Singapura bahawa sebelum mereka membuka sebarang kilang, mereka harus berunding dengan kerajaan pusat mengenai perlindungan tarif. Ini telah menimbulkan kemarahan pemodal di Singapura. Dalam sesetengah aspek persaingan telah bertambah sengit dan diheboh-hebohkan kerana politik yang wujud.
3.3.3 Ketikdakpuasaan Tentang Dasar
Mengikut perjanjian Malaysia, sehingga bulan Disember 1968, Kerajaan Persekutuan harus mendapat persetujuan daripada Kerajaan Singapura sebelum mengenakan cukai import yang baru. Persekutuan itu boleh ditangguhkan sekiranya sesuatu jenis cukai itu boleh merosakkan perdagangan bebas Singapura. Untuk lebih berkesan lagi. Kerajaan Singapura telah diberi kuasa tangguhan selama 12 bulan. Apabila belanjawan persekutuan bagi 1965 mengenakan pelbagai cukai baru, terdapat bantahan dari Singapura menyatakan bahawa rundingan yang perlu diadakan. Hujah selanjutnya menunjukkan bahawa syarat perjanjian belum lagi betul-betul difahami ataupun syarat tersebut sukar dipatuhi oleh sesetengah golongan berkenaan.
3.3.4 Campur tangan kerajaan pusat dalam hal lain
Apabila Singapura memasuki Malaysia, ia akan diberi kebebasan seperti dalam dasar pelajaran, buruh, penguasaan atau sebahagian daripada hasil negara dan lain-lain lagi. Selepas Singapura memasuki Malaysia, ia telah menuduh campur tangan kerajaan pusat dalam hal di atas dengan menggunakan kuasa darurat.
Hubungan UMNO dengan PAP semakin renggang.
Hubungan antara Umno dan PAP juga telah bertambah renggang akibat peristiwa yang berlaku di Singapura. Parti Perikatan menyatakan bahawa selepas penubuhan Malaysia, orang Melayu di Singapura ‘merasa diri mereka diabaikan’. Singapura tidak membuat sebarang tindakan bagi memperbaiki keadaan mereka. Selain daripada itu, rasa tidak puas hati orang Melayu terhadap rancangan kemajuan bandar Singapura. Hal ini menyebabkan ramai orang Melayu terpaksa meninggalkan rumah tangga masing-masing, menyebabkan lebih daripada 100 buah pertubuhan Melayu mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri.
Keadaan ini menjadi lebih teruk lagi apabila Dato’ Syed Jaafar Albar, Setiausaha Agung Kebangsaan UMNO telah membuat ucapan yang berapi-api menuduh Lee Kuan Yew cuba untuk memecahkan perpaduan masyarakat Melayu di Singapura. Akibat rusuhan itu telah merosakkan imej Singapura di Tanah Melayu menggambarkan bahawa ia adalah bersifat anti-Melayu.
Mungkir janji dalam Pilihan Raya Persekutuan
Pada bulan November 1963 Lee Kuan Yew telah membertiahu bahawa parti PAP akan terbatas di Singapura dan tidak akan mengambil bahagian dalam pilihan raya di Tanah Melayu untuk 5 tahun seleas penyatuan. Setelah perjanjian dibuat, beliau menyedari bahawa tempoh lima tahun terlalu lama. Hal ini menyebabkan parti PAP tidak berperanan dan menjadi golongan tempatan yang kecil. Oleh itu beliau telah menukar polisinya kepada 7 bulan selepas penyatuan.
Keiinginan PAP menggantikan MCA dalam Perikatan
Pada 1964, Malaysia telah mengadakan pilihan raya. PAP telah meletakkan calon untuk bertanding bagi kerusi di Tanah Melayu. Dalam kempen pilihan raya, PAP telah menentang MCA. Tujuan Lee Kuan Yew ialah untuk menggantikan MCA dengan PAP. PAP mahu mewakili semua orang Cina di Malaysia.
Campur Tangan Persekutuan Dalam Pilihan Raya Singapura
Faktor lain yang menyebabkan perpisahan itu ialah sikap sesetengah pemimpin politik Singapura yang memperjuangkan konsep ‘Malaysian Malaysia’ sebagai suatu persaiangan daripada ‘Malay Malaysia’ dan ’40-20-40’ sebagai suatu rujukan kepada nisbah populasi Negara antara orang Melayu, Cina dan kaum lain. Mereka menafikan kewujudan institusi Kesultanan Melayu, menentang hak-hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. PAP kemudiannya telah menubuhkan sebuah kesatuan yang terdiri daripada parti pembangkang pada bulan Mei 1965 yang dipanggil Kovensi Perpaduan Malaysia. Ini adalah satu percubaan untuk menandingi Parti Perkatan. Konvensi ini menyeru akan ‘persamaan hak bagi semua’. Kenyataan ini telah menimbulkan ketegangan antara kaum. Akibatnya beberapa rusuhan kaum telah berlaku.
Keiingnan Lee Kuan Lew memegang Jawatan Sebagai Pemimpin Kerajaan dan Pada Masa Yang Sama Sebagai Pembangkan Kuat di Parlimen.
Lee Kuan Yew telah menjadikan dirinya sebgai seorang pemimpin kerajaan dia suatu unit Persekutuan dan sebagai pembangkang kuat di Parlimen Kebangsaan. Lee mengaku bahawa peranannya di peringkat Parlimen adalah seorang kawan. Orang Melayu mendapati ini adaah luar biasa. Semasa Lee memangka polisi Kerajaan Persekutuan, pemimpin Perikatan yakin bahawa beliau hanya cuba menggunakan kedudukannya di Parlimen sebagai forum lsin untuk kempen anti Perikatan. Dalam suatu temuduga dengan Tunku Abdul Rahman pada Febuari 1967, Tunku menyatakan bahawa perpisahan Singapura adalah kerana Lee Kuan Yew hendak menjadi Perdana Menteri Malaysia dan dalam sebuah negara tidak mungkin adanya dua Perdana Menteri.
FAKTOR KETEGANGAN KAUM
Tindakan Golongan Pelampau
Pemimpin Singaura selalu mengecam golongan yang mereka panggil ‘pelampau’ dalam kerajaan pusat, terutama sekali Dato Syed Jaafar Albar yang mereka tuduh bertanggungjawab terhadap rusuhan tahun 1964 akibat campur tangan beliau di Singapura dan apa yang mereka anggap sebagai rencana yang memerakkan api perkauman dalam akhbar Utusan Melayu. Mereka memburukan imej akbar tersebut dengan menyebutkan ia dicetak dalam huruf jawi.
Tindakan pemimpin PAP dan Perikatan
Cara pendekatan pemimpin PAP dan Perikatan yang bertanggungjawab terhadap masalah perkuman di Malaysia amat berbeza. PAP percaya tentang perlunya untuk menarik perhatian kepada masalah perkuaman yang wujud, membuat analisa dan menekankan pentingnya untuk mengatasi masalah tersebut. Perikatan pula berasa khuatir jika sebarang pengkajian yang terbuka dibuat mengenai perbezaan kaum hanya akan mencetuskan kekacauan.
Paradoks yang dihasilkan ialah Perikatan sebagai sebuah parti yang berstruktur perkauman, mempercayai bahawa perbincangan terbuka sering membincangkan mengenai masalah perkauman itu sendiri bersifat ‘perkauman’, manakala PAP merupakan sebuah parti yang mempunyai satu struktur bukan perkauman, nanum ia mempercayai bahawa masalah perkuaman, harus sentiasa dikaji. Perbezaan cara mengendalikan parti politik disertai oleh perbezaan gaya dan Perikatan mendapati gaya PAP akan mencetuskan pergeseran.
FAKTOR PERIBADI
kesayangan antara kilang di Singapura dengan Tanah Melayu
Singapura adalah pelabuhan yang terbesar di Asia Tenggara dan pada masa lalu kedudukannya sebagai sebuah pelabuhan bebas amat menguntungkan. Namum begitu, walaupun banyak hasil yang diperolehi daripada punca ini , sebelum Malaysia dicadangkan pun kerajaan Singapura mendapati hasil tersebut tidak cukup untuk menampung pendudduk Singapura yang bertambah. Maka telah ditetapkan sebelum tahun 1963 bahawa Singapura harus memajukan perindustrianya.
Penubuhan Malaysia menyebabkan masalah bertambah rumit. Semenanjung juga telah mula memajukan industri, terutama di Petaling Jaya. Kebanyakkan barang yang dikeluarkan di Tanah Melayu dan Singapura hanya untuk kegianaan dalam negeri dan bukan untuk diekspot. Oleh itu telah berlaku persiangan antara kilang Singapura dengan Tanah Melayu yang mengeluarkan arang yang serupa. Perkembangan industri di Singapura dan Tanah Melayu seterusnya telah diselaraskan oleh kerajaan persekutuaan. Walaubagaimanapun selepas Malaysia ditubuhkan, tidak banyak kemajuan yang tercapai dalam usaha membentuk sebuah pasaran bersama dan ini juga telah mengecewakan Singapura.
Singapura enggan menyumbangkan lebih daripada 40 pendapatan negara menanggung beban pertahanan Negara
Mengikut penjanjian Malaysia, kerajaan Singapura diberi kuasa memungut cukai kastam, cukai ekses dan cukai pendapatan di Singapura. Selain daripada beberapa kekecualian, semua hasil yang dikutip akan dibagikan atas kadar 60 untuk singapura dan 40 untuk kerajaan pusat. Pada penghujung tahun 1964, Tun Tan Siu Siew menyatakan bahawa bebas cukai keatas Singapura adalah yang paling ringan di Malaysia. Memandangkan bertambahnya perbelanjaan pertahanan Malaysia, beliau mencadangkan bahawa kewangan dikaji semula dan Singapura harus menyerahkan 60 darpada hasil yang dikutipnya, bukan lagi 40. Cadangan in telah menimbulkan kemarahan Lee.
Kemarahan pemodal di Singapura dihebohkan-hebohkan dalam pergolakan politik yang berlaku pada ketika itu. Pada bulan Febuari 1965, kuasa kerajaan Persekutuan yang baru ke atas Singapura telah dikeluarkan ketika Tun Tan Siew Sin mengingatkan para pengusaha Singapura bahawa sebelum mereka membuka sebarang kilang, mereka harus berunding dengan kerajaan pusat mengenai perlindungan tarif. Ini telah menimbulkan kemarahan pemodal di Singapura. Dalam sesetengah aspek persaingan telah bertambah sengit dan diheboh-hebohkan kerana politik yang wujud.
3.3.3 Ketikdakpuasaan Tentang Dasar
Mengikut perjanjian Malaysia, sehingga bulan Disember 1968, Kerajaan Persekutuan harus mendapat persetujuan daripada Kerajaan Singapura sebelum mengenakan cukai import yang baru. Persekutuan itu boleh ditangguhkan sekiranya sesuatu jenis cukai itu boleh merosakkan perdagangan bebas Singapura. Untuk lebih berkesan lagi. Kerajaan Singapura telah diberi kuasa tangguhan selama 12 bulan. Apabila belanjawan persekutuan bagi 1965 mengenakan pelbagai cukai baru, terdapat bantahan dari Singapura menyatakan bahawa rundingan yang perlu diadakan. Hujah selanjutnya menunjukkan bahawa syarat perjanjian belum lagi betul-betul difahami ataupun syarat tersebut sukar dipatuhi oleh sesetengah golongan berkenaan.
3.3.4 Campur tangan kerajaan pusat dalam hal lain
Apabila Singapura memasuki Malaysia, ia akan diberi kebebasan seperti dalam dasar pelajaran, buruh, penguasaan atau sebahagian daripada hasil negara dan lain-lain lagi. Selepas Singapura memasuki Malaysia, ia telah menuduh campur tangan kerajaan pusat dalam hal di atas dengan menggunakan kuasa darurat.
1 comments:
how come u noe all dis stuff dear? =}
Post a Comment